Monday, 25 April 2016

Kisah hujung minggu


Hujung minggu baru2 nih, ada buat makan2 sikit sempena besday dua orang kakak ipar Merah. Cuma selang seminggu jer. Walaupun minggu ni kebetulan ramai tak dapat balik kampung, tapi program tetap berlangsung dengan meriah. 

Ada laksa, kek, ketupat, rendang daging, masak merah ayam dan keropok. Dah macam menu raya dah.

Cik adik gigih gila beli belon. Nak dapatkan mood meriah katanya. Bagi Merah, belon2 tu cuma habuan untuk anak2 saudara Merah yang excited dia tahap tak boleh nak explain dengan kata2. 

Petang tuh bila dah cukup makan, cukup rehat dan cukup serba serbi, semua pakat nak main badminton. Ada yang gigih kayuh basikal Mak Tok. Macam2 gelagat. Yang mengah mestilah mak2 saudara yang susah payah melayan. 

Haishhhhh, semput rasa.

Sekian laporan untuk hujung minggu itu. Terima kasih sebab baca ek. Tq.



truth is, i miss you.
all the time, every second, every minute, every hour, every day.

i heart u

Thursday, 21 April 2016

Secarik REDHA



Bila aku dalam keadaan berduka, aku selalu bisikkan pada diri ; 

TOLONG PUTUS ASA

Sebab aku dah terbiasa melawan dan berlawan, aku jarang2 nak mengalah. Kalau boleh aku nak fight habis-habisan. Biar terluka, tercarik, terhiris, terguris atau terhenyak kat mana2. Aku tak kisah. Aku tetap nak melawan.

Sedangkan aku sedar realitinya. Dengan melawan, aku akan punya impian. Angan2. Keinginan. Mana nak aku campakkan benih2 rasa yang bercambah dalam diri tuh? Aku tahu hakikatnya. Aku tak mampu bermimpi langsung untuk merealisasikannya.

Aku belajar dengan susah payah untuk rasa bahagia tanpa berlandaskan apa2 atau siapa2. Aku belajar untuk tetap bergelak dan ketawa walau aku tak menjiwainya. Aku belajar untuk kekal positif tanpa berkeluh kesah akan mehnah dunia.

Aku belajar sungguh2.

Sungguh2 yang tak dapat nak aku terangkan bagaimana.

Tapi aku memang sungguh2.

Aku coretkan sungguh2 tu kat belog ni supaya bila aku mula berbisik pada diri untuk berputus asa, aku akan ingat bahawa aku pernah bersungguh-sungguh untuk bahagia. Supaya aku sedar aku tetap bangkit walau jatuh. Supaya aku sedar aku tak mudah menyerah.

Sekarang bukan lagi masa untuk pura2 kuat ker apa, sekarang memang kena kuat pun. Aku bukan manusia yang baru nak kenal dunia. Bukan baru hari ni tiba2 diduga begini. Bukan baru hari ni tiba2 sakit macam ni. Bukan. Bukan. 

Kalau tak kuat tak mungkin aku boleh menulis kat sini kan. Aku kan manusia kuat yang ada pancaran sinar sakti tujuh petala langit dan bumi kuasa tiga tahap dewa dewi di seluruh angkasaraya. Tudia. Nampak benor pengaruh tv kat situ. (^_^)

Sebenarnya mudah jer nak jadik kuat nih. Tak payah engkau2 nak menuntut ilmu yang bukan2. Tak payah nak bertapa kat gunung ganang yang tak tentu punca. Tak payah nak ada kuasa super saiya pon. Tak payah yer anak2 sekalian. Tak payah.

Engkau cuma perlu REDHA.

REDHA.

DAN REDHA.

Aku belajar untuk redha atas segala benda yang tertakdir kat aku. Aku belajar untuk redha atas segala perancangan yang melencong 360 darjah daripada plan asal aku. Aku belajar untuk redha pada segala apa yang aku lepaskan, buangkan, tinggalkan dan campakkan semasa proses keredhaan itu. Demi sekelumit redha itu, aku berjuang habis habisan.

Akhirnya aku temui rasa manis yang aku tak pernah terfikir langsung akan merasainya. Selepas aku berhenti menyalahkan itu dan ini, selepas aku berhenti mempersoalkan takdir ilahi dan selepas aku menjadi terlalu peduli. Kau akan temui secebis redha pabila kau lontarkan semua rasa yang tiba2 menjadi terlalu rajin untuk berlegar-legar di kepala.

Kemudian aku lalui hidup dengan sangat2 mudah. Walaupun dalam keterbatasan fizikal, aku tak rasa ianya membebankan langsung. Aku jadi lebih sensitif jiwanya. Sensitif yang positif maksud aku. Contohnya aku lebih menghargai perkara2 yang nampak remeh dan kecil bagi manusia2 lain. Aku lebih menghargai semua benda yang berlaku di sekeliling aku.

Begini rupanya perasaan redha itu.

Allah, tak terungkap dek kata2.

Awak semua, jom belajar untuk redha sama2. Nanti kita sama2 kejar damai syurga pabila dijemput ke "daerah sana". Insyaallah.




"Giving up doesn't always means you are weak. Sometimes it just means your strong enough to let go."

Monday, 18 April 2016

Cara berlauk yang sedap tahap dewa dewi

Assalamualaikum wbt.

Yeahhhh, April ni bulan untuk masak2 dan makan2 gamaknya. Asyik2 entry pasal makanan. Nih kira 20% jer yang Merah tepek kat belog nih. Yang lain2 tak tunjuk pun kat sini sebab macam tak special sangat.


Cara berlauk nih adalah menu wajib kalau2 Cik Adek nak bawa ke opis. Itu jer yang dia mintak masak kalau nak bawa ke opis. Ok, jom usha kejadian cara berlauk nih.

Bancuhan tepung

1. Tepung gandum
2. Garam
3. Kunyit
4. Air 

a) Campurkan semua bahan di atas. Kacau supaya sebati dan tepung tak berketul-ketul. Pastikan bancuhan tak pekat sangat atau tak cair sangat. Manja2 jer.

b) Tapis bancuhan supaya tak ada tepung yang ketul2. Ketepikan.

Inti

1. Bawang besar
2. Bawang putih
3. Halia
4. 2 sdb cili kisar
5. Isi ayam yang dicincang kecil
6. Sos cili
7. Daun sup dan daun bawang
8. Cili merah

a) Tumis bawang besar, bawang putih, cili merah dan halia. Kemudian masukkan cili kisar.

b) Bila cili dah masak, masukkan sos cili dan ayam. Perasakan dengan gula dan garam. 

c) Akhir sekali masukkan daun sup dan daun bawang. Siap.

Proses nak masak macam biasa jer. Tuang bancuhan tepung dalam acuan yang dah disapu minyak. Kemudian masukkan inti. Tutup acuan guna tudung periuk. Dah masak angkat dan ulang proses tersebut sampai habis.

Sebab kita yang buat sendiri, memang selonggok la inti yang Merah letak. Perhhhh, sedap dia tak tau nak explain macam mana. Makan panas2. Ada pulak air teh suam kat tepi. Ohhhhh, heaven sungguh hidup nih.



I really wanna say something to you,

"Everyday and forever I ♥ YOU"

Sunday, 17 April 2016

Siri bercakap tanpa henti

Suatu masa silam dulu, aku suka bercakap, bercerita atau berkomunikasi dengan sesiapa jer. Aku boleh bercakap 27 jam tanpa henti. Ada jer benda yang nak jadi modal untuk aku bercakap. Hatta dengan kucing pun aku pulun bercakap. Tak kisah pun kalau kucing tuh tak faham atau tak respon. Janji ada benda hidup yang boleh stay dan dengar aku bercakap.

Aku pernah bela ikan laga warna merah yang aku namakan Momo. Waktu tuh aku masih study lagi. Aku letak balang kaca Momo kat meja study aku. Setiap hari aku memang tak akan terlupa untuk bercakap dengan Momo.

Dekat setahun jugak Momo terseksa mendengar cakap2 aku. Hahahahah. Last2 Momo mati. Tapi habit bercakap aku tetap tak mati bersama-sama dengan kematian Momo.


Bersama-sama dengan orang2 yang aku selesa, aku mampu cakap apa2 sahaja. Mungkin boleh cakap 48 jam tanpa henti. Mungkin juga 4 hari tanpa henti. Aku boleh senaraikan semua 1001 topik. Tu belum termasuk topik2 berat seperti ekonomi Malaysia, kecelaruan politik, isu2 global dan pengaruh barat.

Suatu hari, semasa sibuk bercakap-cakap dengan K. Afida kat bilik guru, beliau suarakan satu soalan yang buat aku tak tahu nak balas macam mana.

"Merah asyik cerita tentang macam2 benda, tapi Merah tak pernah cerita tentang Merah. Perasaan Merah. Sakit hati Merah. Rasa marah Merah. Kenapa ye?"

Diam seribu bahasa. 

Nak nampak lagi tragik, bilik guru sunyi sepi tiba2. Macam malaikat lalu bak kata orang.

Dan nak nampak nasib macam menyebelahi aku, tiba2 loceng untuk peralihan waktu berbunyi. Kak Afida bergegas ke kelas.

Aku kembali kat tempat duduk aku. Lama aku fikir. Aku sungguh2 tak tahu nak ceritakan apa2 berkaitan aku. Manusia yang suka bercakap macam aku nih tiba2 bisu. Kelu. 

Apa yang ada pada manusia macam aku nih? Tak ada yang istimewanya. Tak ada yang lebih di mana2. Tak ada apa yang nak dikongsikan dengan siapa2. Tak ada!! Full stop!

Sejak hari tuh macam tak berapa suka bercakap. Bukan aku pasif. Bukan. Bukan. Aku cuma lebih suka mendengar. Aku lebih suka menjadi pendengar yang baik berbanding bercakap non stop.

Rupa-rupanya, dengan hanya menjadi pendengar yang baik, aku mampu meredakan tekanan2 dari si pencerita. Dengan hanya mendengar, aku mampu berkongsi bebanan di bahu mereka2 yang terluka. Dengan mendengar juga, aku mampu melegakan hati2 yang tercarik dek mehnah dunia. Masyaallah, hebatnya kuasa mendengar.

Sebab tak semua orang macam aku yang mampu menghadam masalah sorang2, aku perlu menjadi pendengar yang baik. Aku mahu mereka2 juga bahagia. Aku mahu mereka2 merasa gembira.

Dan aku masih juga bahagia dengan cara aku sendiri. Sepi adalah melodi paling indah dan menenangkan jiwa. 

Tarik nafas.
Tahan.
Dan lepas.
Arghhhhhhh!!



I dreamed a dream ;

GD : I love you more than LOVE
Merah : OMG.. OMG..

And i woke up this morning with the smile on my face..

Tuesday, 12 April 2016

Jo sumi :: If I Leave


It's a song about the sadness in life.
 It's a song about the loneliness in life. 
Yes, it hurts a lot. 


English ::

Undermeath the cold moonlight
If I can see my shadow lying there
shall I just tell you how I feel inside all thet is in my heart

If the wind may blow on my heart
telling me again thar I'm alone
should I just give out a sigh and ask myself
why do I have to live myself

though I may be sad I've got to live
because I feel so sad I must go on

I know that I will understand when I'm gone
why I just had to live my life here in this world
you were the only one for me~
though sorrow of my heart you loved me so
please tell me so

like the evening light so falls
If all my memories just fade away
will I hold on to joy that's in my heart
oh,days of long a go

wonder if the star in the sky
he know hoe I feel,my loneliness
maybe that is why he is there with me
he just there all through the night

though I may be sad I've got to live
because I feel so sad I must go on

I know that I will understand when I'm gone
why I just had to live
my life here in this world
you were the only one for me
though sorrow of my heart you loved me so~oh
I hope some day
you were the one to cry for
me that made me full of joy though I was sad
my love



Romanization ::

Sseulsseul-han dalbit arae
Nae geurimja hana saenggi geodeun
Geuttaen marhae bolkkayo i maeum
Deureo na jurago

Mundeuk saebyeokeul arrineun
Geu param hanaga jina geodeun
Geujeo han sumswi deut mureo bolkkayo
Naneun wae salgo itneunji

Na seulpeodo saraya hane
Na seulpeoseo saraya hane

I salmi da hago naya altende
Naega i sesangeun da nyeogan geu iyul
Na gago gieok-haneun i
Na seulpeum kkajido saranghaetta marhaejugil

Heuteo jin noeul cheoreom
Nae apeun gieokdo baraejimyeon
Geuttaen useojilkkayo i maeum
Geuriun yesillo

Jeogi hollosein byeol hana
Na-ui wiroumeul aneun geonji
Chama nal dugoneun tteonaji mothae
Bamsae ge jarieman

Na seulpeodo saraya hane
Na seulpeoseo saraya hane

I salmi da hago naya altende
Naega i sesangeun da nyeogan geu iyul
Na gago gieok-haneun i
Nae seulpeum-kkajido saranghagil 
Budi meon hut nal
Na gago seulpeohaneun i
Na seulpeum sokedo haengbokhaetta mitke


Hey Merah;
Let it be. Let it flaw.



Monday, 11 April 2016

Sambal hitam + jeruk belimbing buluh + gulai kepala ikan merah yang ohsemmm!!

Tudia tajuk!!! Kalah tajuk debat ala parlimen. Kau mampu???

Sebab Cik Adik bawa balik belimbing buluh seplastik dari office minggu lepas, maka terjadilah pelbagai resepi yang enak2 bagi manusia yang cepat berpuas hati macam Merah nih. Mula2 dah cuak. Nak buat apa banyak2 belimbing buluh nih?

Bila dah cuak, mood membebel kuasa tiga mula la tunjuk taring. kesian Cik Adek kena dengar bebelan Merah. Kami tinggal berdua kot. Mana nak habis makan belimbing buluh seplastik nih. Nak bawa balik kampung tak sempat pulak. Belimbing nih mana tahan sampai 2 minggu. Huhuhu

Last2 Merah buat sambal hitam dan jeruk belimbing tuh. Jom intai sikit proses kejadian dia ek.

Sambal hitam

* Belimbing buluh
* Ikan bilis
* Cabai melaka
* Bawang merah 1 biji

1. Ambil kuali yang paling korang tak sayang. Panaskan kuali dan masukkan belimbing. Balik- balikkan belimbing sampai warna bertukar hitam. Dan jangan cuba2 nak letak air okep!

2. Tumbuk cabai melaka sampai lumat. Masukkan ikan bilis dan tumbuk lagi. Jangan lumatkan ikan bilis tu ye. Manja2 jer. Kemudian masukkan belimbing yang dah warna macam dayang senandung tu. Tumbuk manja2.

3. Masukkan minyak dalam kuali dan tumis bawang. Kemudian masukkan semua bahan2 yang dalam lesung batu tuh. Goreng sampai semua bahan garing. Siap!


***** Selalunya tak payah tambah garam atau apa2 dah sebab semua dah cukup rasa. Boleh simpan dalam bekas bertutup. Makan dengan nasi panas jer dah buat berselera. Ohhhh, sedap!


Jeruk belimbing buluh

1. Masukkan belimbing buluh dalam balang bertutup. Letak garam halus sampai semua belimbing bersalut dengan garam. Tutup dan biarkan selama dua hari. Tapi rajin-rajinkan diri goncang balang tu ek.

2. Selepas dua hari, buang air garam tersebut. Tapi jangan pulak korang basuh buah tuh. Masukkan air gula dan biar lagi dua hari. Goncang balang tuh bila2 rajin.

3. Selepas dua hari, buang air gula tuh dan ganti dengan air gula yang baru. Kemudian simpan dalam peti sejuk. Siap!!



***** Boleh ratah macam jeruk. Picit2 dalam sambal belacan. Picit2 dalam air asam. Boleh jugak tambah dalam apa2 masakan yang sesuai. Ohhh, kenapa terliur bila menaip nih.

Wowww, belimbing yang seplastik tuh dah settle. Senang hati sebab tak membazir. Sapa2 nak rasa jemput la mai rumah. 

Tadi buat gulai kepala ikan merah untuk lunch. Encik Adek demam + sakit kepala. Tapi sebab dia yang minta, sungguh2 dia makan. Cik Adek pun makan dengan berselera jugak. Puas hati tengok depa berdua makan. 


Lupa nak cakap, Merah letak belimbing jeruk dalam gulai. Tak letak tomato, bendi atau timun macam selalu. Belimbing jeruk jer. Tapi rasanya, ohsemmm!!!


Ehhhhh, awak! Saya suka semuanya tentang awak!

Sunday, 10 April 2016

Musim panas lit lit

Haa, nampak tak tajuk yang sungguh berpeluh-peluh nih. Sekarang ni cuaca panas sungguh2. Kalau ada cita2 nak bersauna, usahlah habiskan duit untuk ke salon. Duduk dalam rumah dan jangan buka kipas atau penghawa dingin. Insyaallah, berpeluh ketiak dan badan tak sampai setengah jam.

Cuaca yang sungguh2 panas dan kering nih buat Merah dan Cik Adik kena serangan ruam, gatal2 dan sakit telinga yang kronik. Habis kulit merah2. Yang paling azab bila telinga, muka, hidung, leher, mata dan kepala mula rasa gatal secara berjemaah. Memang tak boleh blah. 

Ubat klinik jangan cakap la. Seguni. Huhuhuhu. Merata klinik kami berdua pergi. Bila asyik bergantung dengan ubat, kami berdua dah give up. Seksa sungguh. Huhuhu.

Minggu lepas pula Cik Adek cadangkan berhenti makan segala jenis binatang. Ayam, daging, ikan, seafood dan segala jenis makanan dalam tin. Sebab dah tak tahan, setuju jugak la dengan cadangan dia.

Hari2 makan sup sayur, tempe dan tuahu. Bagi manusia karnivor tegar macam kami berdua nih, memang menggeletar lutut nak ikut diet nih. Agaknya bersorak gumbira ayam2 dalam reban kalau tahu diet kami berdua nih. Setiap hari buat2 gembira makan sayur jer. Dah macam kambing rasa!

Alhamdulillah, nampak jugak la kesan positif dia. Walaupun masih gatal2, tapi tak der la seteruk dulu. Paling lawak bila masing2 luahkan isi hati sebab keputusan jadik pemakan sayur nih. Hari2 ketaq lutut. Hahahahaha. Kagum jugak la sebab mampu bertahan.

Jadi anak2, sila jaga kesihatan di musim panas ni ek. Jangan gigihkan diri untuk buat aktiviti luar kerap2 sangat ye. Minum air masak banyak. Merah cuma nak ingatkan sebab kalau korang sakit, korang akan tunggu nombor giliran lama giler kat klinik atau hospital. Ramai sangat yang sakit kot.

Klise sangat!!!! Choiii.


Ohhhhh, musim2 panas ni melting bila tenung awak lama2(* *)