Wednesday, 30 November 2016

Sesuatu yang pasti




 "Wahai Tuhan, janganlah engkau serahkan aku kepada diriku, kerana aku tidak mampu menguruskannya. Jangan pula engkau serahkan aku kepada orang lain, nescaya mereka akan cuai terhadap aku".

Thursday, 27 October 2016

Adik, tahniah!!


Alhamdulillah, adik dah konvo. Adik bongsu yang semua2 sayang dah selamat bergraduasi pada 24 Oktober 2016.

Bagi kami sekeluarga, adik masih lagi kanak2 berusia 7 tahun yang perlu kami bimbangkan bila lewat pulang. Masih lagi kami risaukan bila berdiam. Masih lagi kami gusarkan walau apa jua keadaan. 

Kami masih sayangkan adik seperti hari2 semalam. Adik yang manis senyumnya. Adik yang jarang membantah setiap apa yang dikatakan padanya. Adik yang lembut hatinya. Adik yang mudah faham isi hati manusia2 di sekelilingnya. Adik yang ringan tulangnya. Adik yang hebat. Terlalu hebat.

Adik;
Tahniah kerna berusaha keras demi segulung ijazah. Kina bangga, wawe bangga, kakak bangga, abang bangga, Ma bangga, dan semua bangga dengan adik. Hariz yang selalunya tak faham akan apa2 pun bangga dengan paksunya. 

Adik, selamat datang ke dunia sebenar. Walau bagaimana sukarnya alam pekerjaan nanti, ingatlah betapa hebatnya Ma membesarkan kita berlapan. Insyaallah, semuanya akan mudah dengan hanya mengingati Ma.!

Tuesday, 25 October 2016

Untuk apa adanya


Untuk dosa2 semalam.
Untuk khilaf yang tak tersengajakan.
Untuk turun naik secebis iman.
Untuk luka2 yang tersembuhkan.
Untuk hari2 hitam yang menggusarkan.
Untuk nafas yang memberat di setiap helaan.
Untuk setiap sentuhan kalbu yang diabaikan.
Untuk semua-semuanya.
Untuk segala-galanya.
Untuk seorang manusia pendosa!

Friday, 23 September 2016

my beloved oppa : G Dragon


i miss you
more today than i did yesterday.
but i'll miss you 
more tomorrow than i did today.



❤seni seviyorum❤



i just keep on trying but i dont know what for
cause trying not to love you
only make me love you more.



❤wo ai ni❤



i choose you.
and i'll choose you, 
over and over and over.
without pause, without doubt
in a heartbeat.
i'll keep choosing you.

and suddenly,
all the love songs were about you. dammit..



❤je t'aime❤



to my beloved dear ;
my handsome Prince ;

i lay in bed at night
unable to sleep 
thinking about you. 
and wonder if maybe
you're lying in your bed
unable to sleep
thinking about me..😄😄😄



❤ti amo❤



hey LOVE;

i will always be there for you
i will always be here with you
i will always love you.



❤ti quiero❤



"let it hurt. let it bleed. let it heal. and let it go."

if you fall.. I'll always be there for you!!



❤i love you❤



i have completely fallen for you,
everything you do,
everything you say,
everything you are.
i heart you.

yes, i heart you!



❤eu te amo❤



him.
his smile.
his eyes.
his voice.
his laugh.
his warmth.
his existence.
him.



❤saya cinta kamu❤



when it hurts to look back,
and you're scared to look ahead
you can look beside you
and i'll be there.



❤aishiteru❤



when people say " i love you"
i always say " i love you more"
because life is a competition and
i must win!! 



❤ich liebe dich❤



and even though
i'm unsure about most thing in life,
i am certain that I LOVE YOU and will continue to love you.



❤ana behibek❤



things i want;
1. You
2. you
3. and you

cause i love being in love with you!



❤saranghae❤







hey hackers;
you're too much : messing up his life,
his privacy,
his love story,
and his sweeeeet smile
that literally the cutest thing
i have ever seen in my life.

Dear my lovely Oppa;
i know you' re feeling sad,
i know you're tired,
i know you' re in pain,
i know you're hurting,
yes, i know that.
because i'm hurt too.

it's ok. it's ok.
we have each other.
we can face anything!!


Wednesday, 21 September 2016

Takut


Encik Adek + Ma

Assalamualaikum wbt.

Dalam entry2 sebelum nih, aku ada cakap yang aku takut banyak sangat benda. Kira macam fobia la. Tapi seiring dengan waktu, aku belajar atasi setiap ketakutan yang selalu buat aku gundah gulana bila berdepan dengannya. Aku tak nak terus menerus rasa takut. Tak nak!!

Contohnya aku sengaja naik escalator sambil pandang ke bawah bila aku jejak kaki ke pusat beli belah. Tak pun bila aku berada kat tempat tinggi, aku paksa diri aku untuk pergi dekat dengan balkoni, dinding atau tingkap supaya aku dapat pandang ke bawah. Aku tak nak terus menerus takut dengan ketinggian. Aku kena lawan.

Aku jugak memang dah pulih dari rasa takut pada tempat gelap. Serius, kenapa aku boleh takut dengan gelap pun aku tak pasti. Mungkin tuh hasil momokan orang2 kat sekeliling aku masa kecik2 dulu. Konon2 tempat gelap ada hantu la, langsuir la, jin bertandang la, pontianak harum pakai perfume la, hantu kak limah lari dari rumah la dan ntah apa2 lagi lah. Cehhh, dusta semata mata.

Tapi kan, ada satu benda yang aku sangat2 takut. Walaupun aku pura2 cool dan amik sikap endah tak endah, aku memang takut. Takut yang aku tak mampu nak explain macam mana. Takut sungguh2.

Sejak dari dulu lagi, aku cukup2 takut kalau tahu Ma aku sakit. Aku risau tahap boleh kena panic attack. Aku ingat lagi aku pernah cakap kat Ma yang aku selalu doa kat Tuhan supaya ambil nyawa aku dulu sebab aku tak sanggup kehilangan Ma. Dan korang tahu tak Ma menangis sungguh2 dengar statement aku. Last skali Ma cakap Ma pun tak sanggup kehilangan aku dan Ma cadangkan kami 'pergi' sama2.

Petang semalam Ma demam teruk sebab kena hujan masa balik mengaji orang meninggal kat kampung. Pagi tadi pulak Ma memang tak mampu bangun langsung sebab demam makin teruk. Aku suruh Encik Adek balik tengok Ma kat kampung sebab aku pun tak sihat. Aku tak nak Ma tengok aku sakit dan risau pulak.

Sungguh, sepanjang hari ni aku gelisah sangat. Semua benda tak kena. Aku harap Ma cepat sembuh. Aku doa yang baik2 untuk Ma sebab Ma manusia paling baik yang pernah aku jumpa kat bumi nih. Aku sayang Ma. 

Eh korang, doakan Ma kita cepat sembuh dan baik2 jer ek. Terima kasih!


Saturday, 10 September 2016

Kepada wanita yang paling aku cinta

9 September 2016

Aku belajar setiap inci hidup ini berdasarkan apa yang dipaparkan secara nyata atau tidak oleh wanita itu. Aku melihat setiap perkara berdasarkan apa yang wanita itu perlihatkan pada aku. Aku merencana setiap ruang dalam keputusan berdasarkan apa yang wanita itu nilaikan dalam setiap tindakan. Aku seboleh-bolehnya ingin menyelusuri jalan2 yang dipilih oleh wanita itu tanpa tersasar atau terbabas dari laluan.

Aku sememangkan manusia yang mudah merasa kagum. Setiap apa yang ada pada wanita itu menerbitkan benih2 kekaguman yang tak dapat nak aku jelaskan dengan kata2. Pada perit kehidupannya, pada liku2 hidup yang menitiskan airmatanya, pada berbagai rasa yang disimpan jauh dari pengetahuan sesiapa dan pada apa jua yang terdetik dihatinya. Aku mengaguminya!!

Tak pernah walau sekali aku mampu membayangkan kehidupan tanpa wanita hebat itu. Tak pernah langsung! Tak pernah!! 

Aku sentiasa ingin dipimpin wanita itu. Andai dihambat waktu, aku tega memimpin wanita itu. Meraih tangannya yang kedut seribu, memeluknya dengan segunung rindu, mengusap pipi yang selalu aku kucup tanpa rasa jemu dan membelai rambutnya sambil menggumam lagu2 yang bernada syahdu.

Allah, begini rupanya cinta yang setitis itu. Cintanya memenuhi ruang kalbu. Berlegar-legar dengan untaian rindu. Ini cinta pertama. Cinta pertama yang tetap kekal walau jasad dimamah waktu.

SANAH HELWAH MA!!

. . . . . . . . . . . . . . . . . 

Ma,

Menjadi salah seorang anak Ma merupakan anugerah yang paling indah, paling manis, dan paling mengujakan bagi kina. Kina sayang Ma. Kina doakan yang baik2 untuk Ma. Ma, terima kasih untuk segalanya. Selamat ulangtahun kelahiran Ma!



Wednesday, 24 August 2016

Tempek nyoq belaian jiwa raga

Kalau kau sedang lepak2 dan mengadap tv petang2 macam ni, mesti perut menyanyi lagu2 pelbagai irama kan. Nak nampak lagi syahdu, hujan pulak renyai2 kat luar. Berdangdut sakan perut kau kan?

Merah manusia yang memang nak mudah jer kerja. Bila rasa lapar petang2 macam ni, mula la selongkar dapur untuk cari makanan paling sedap tapi tak payah peluh2. Jom kita intai cara buat tempek nyoq aka lempeng kelapa belaian jiwa raga nih.

Bahan-bahan;

1 cawan tepung gandum
1 cawan kelapa
1 sdb gula
Secubit garam
Air suam

1- Campak semua bahan2 dalam bekas. Agak2 jer kuantiti air tu yer. Kacau sampai adunan sebati.

2- Panaskan kuali, letak minyak manja2 jer tau sebab tak nak tempek nih melekat masa korang masak.

3- Cedok sesenduk adunan. Ratakan macam korang buat penkek. Bila dah garing dua2 bahagian, angkat.


Tadaaaaa, sedia dihidangkan!!!

Merah suka tempek nyoq yang manis. Jadi Merah makan macam tu jer tanpa cicah dengan apa2. Sambil mengadap tv nih, laju jer mulut mengunyah. Sedar2 dah habis 2 keping. Alhamdulillah.

Eh, takkan baca jer kot! Cer buat tempek nyoq ni tengok. Sedappp oooo.






I wonder what in love feels like ;

I guess i'll never know ;

Because I love you without knowing how or when, or from where ;

I love my life bacause of you. .





Monday, 22 August 2016

Dear LOVE;


Hello, handsome ;
Hey there, gorgeous ;

I loved you yesterday
I love you still
I always have
I always will.

I HEART YOU..❤❤❤

Sunday, 21 August 2016

Entry ini untuk kamu, kamu, kamu dan kamu2

Assalamualaikum wbt

Makin berganjak usia nih, hati dah jadik lebih nipis dari tisu. Setiap benda yang terjadi, walaupun tak ada sezarah pun sangkut paut dengan diri, hati mudah jer terusik. Bukan sensitif melulu, bukan simptom pms yang menjengah tiap bulan, bukan emosi tak tentu pasal. Bukan. Bukan!! Nih lain. Nih lebih kepada perasaan diri yang terlebih penyayang. Terlebih simpati. Terlebih peduli. Terlebih gula kot! Cehhhhh.!

Okep, tu mukadimah jer. Sebenarnya nak citer pasal lain. 

Sejak dalam fasa sungguh2 terapi, sungguh2 nak sihat dan sungguh2 keluar dari zon hitam pekat gelap gelita duka lara nan derita berjurai jurai airmata, aku macam senyap. Senyap sungguh2. Aku abaikan jer facebook sampai bersarang, berpenunggu dan berhantu. Cuma sekali jer tukar profile picture dalam setahun setengah ni sebab tak nak orang ingat aku dah hilang ntah ke mana. (*_*)

Call, wassup, mesej atau apa2 jer memang aku tak angkat atau balas. Aku nak belajar untuk bangun sendiri kali nih. Bukan ego atau apa, aku cuma nak tengok tabah aku tuh banyak mana. Kuat aku tuh sampai takat mana. Semangat juang aku tuh hanya hangat2 tahi ayam atau sebaliknya. Bila kena asak atau gempur dengan perasaan yang berkecamuk dalam diri tuh, aku nak tengok aku mampu lawan atau tak.

Dan bila dah lama aku bereksperimen dengan diri, aku makin hilang rasa hati. Aku makin tak kisah untuk bersendiri. Aku jadi serasi dengan sunyi dan sepi. Aku lupa dengan perasaan sendiri!!

Okep, itu bukan tanda yang baik. Itu masalah namanya. Itu masalah yang besar, sangat2 besar.

Aku tahu jalan cerita yang bagaimana akan aku tempuh kalau terus begini. Lama kelamaan aku akan ditarik jatuh ke satu lembah hitam pekat yang cukup2 payah untuk aku lari. Aku akan hilang rasa percaya diri. Aku akan menidakkan setiap harapan yang berputik di hati. Aku akan pandang sepi pada setiap bicara manusia2 yang ingin menggenggam erat tangan ini dan membantu aku lari dari lembah ini. 

Aku akan tersakiti kerna aku yang memilih untuk menyakiti.!!


Aku cuba muhasabah diri.

Aku sepatutnya tak perlu lari. Aku tak sepatutnya mementingkan diri. Aku sepatutnya bersyukur akan nikmat2 peduli dari insan2 yang menyayangi tanpa mengharapkan secebis duniawi. 

Mungkin aku dah sakitkan hati2 manusia yang peduli. Mungkin aku dah buat mereka2 merasakan aku tak perlukan mereka lagi. Betapa aku sedang mementingkan diri. Aku manusia yang tak punya hati!!!

Sungguh, walau bagaimana aku buang, walau segigih mana aku campak, walau sedalam mana aku benam, aku tak dapat menipu diri sendiri. Allah, aku sayangkan manusia2 itu. Aku sayangkan manusia2 itu. Maaf kerna pentingkan diri. Maaf kerna terlalu jauh berlari. Maaf kerna menjadi manusia asing dan lupa diri. Maaf!!

Kerna sahabat yang baik tak akan pernah pergi dalam apa jua situasi. 
I heart kamu, kamu, kamu dan kamu2 yang tak pernah jemu menanti!


Tuesday, 19 July 2016

Untuk semuanya

Untuk setiap senyum,
Untuk semua tawa,
Untuk sisa2 tenang,
Untuk sekelumit percaya.

Engkau pasti insan yang berbahgia.


Friday, 24 June 2016

Mak



Ya Allah,
 Engkau rahmatilah ibu ku.  
Aku pohonkan rahmat Mu dan keampunan Mu untuknya.

Ya Allah, 
Engkau anugerahkan lah kepada dia kesihatan yang berpanjangan kerana dia telah mengandungkan aku 
dengan susah payah.

Ya Allah, 
Engkau anugerahkan sebesar-besar ganjaran kepadanya kerana telah melahirkan aku.

Ya Allah, 
naungilah dia dengan kasih sayang Mu kerana dia telah menyusukan aku dengan penuh kasih sayang.

Ya Allah, 
anugerahkan ganjaran Mu diatas kesabarannya yang telah membesarkan aku.

Ya Allah, 
Engkau kurniakan kepadanya darjat yang tinggi di sisi Mu diatas ketabahannya menanggung kesedihan dan kekecewaan  dengan perangai aku yang menyakit kan hatinya, mengaibkannya dan berbagai-bagai perbuatan ku.

Ya Allah, 
anugerahkan kepada semulia-mulia tempat di sisi Mu kerana dia tidak pernah mengharapkan apa-apa balasan diatas setiap pengorbanannya dari ku.

Ya Allah, 
kurniakan kepadanya iman yang sempurna. Kesihatan tubuh badan yang berterusan. Mendapat Ilmu yang bermanafaat. Di murahkan rezeki yang halal. Engkau masukkn lah dia kedalam golongan orang-orang yang dapat bertaubat sebelum mati, mendapat rahmat Mu ketika mati dan mendapat keampunan Mu sesudah mati.

Ya Allah, 
permudahkan lah dia  ketika menghadapi sakartul maut dan lepaskan dia dari  di hisab.

Ya Allah, 
jangan lah Engkau biarkan dosa-dosanya melainkan Engkau ampunkan jua.

Ya Allah, 
janganlah Engkau biarkan dia bersedih melainkan Engkau hiburkan mereka dengan kurnia dan nikmat Mu.


Ya Allah, 
janganlah Engkau biarkan dia kesunyian melainkan Engkau temani dia dengan hidayah dan petunjuk Mu.



*ma, cepat2 sihat ek!!

Friday, 3 June 2016

Exam penolong pegawai tadbir n27

Okep, beberapa hari lepas Merah telah menjalani peperiksaan untuk jawatan penolong pegawai tadbir n27, Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP). Kiranya tuh fasa pertama sebab kalau lepas exam nih baru akan dipanggil untuk temuduga. Fuhhhh, doakan Merah berjaya tau!!

Masa mula2 sampai memang cuak dan nebes tahap tak boleh nak fikir apa2. Punya la ramai manusia yang ambil exam ni. Tak tahu la banyak mana kekosongan yang ada. Yang lagi dup dap jantung ni bila tengok semua pakat2 pegang nota2 yang berkajang-kajang sementara nak tunggu masuk dewan exam. Wehhh, nih boleh buat Merah makin panik. Sabaq sat Merah oiii!

Sebenarnya Merah ada jugak google2 untuk tahu lebih lanjut contoh2 soalan yang mungkin akan keluar exam. Tapi kan, memang hampeh. Merah terjah dari satu belog ke satu belog, tapi kan memang tak berapa nak dapat pencerahan di situ. Kecewa sungguh2. Yang ada cuma koleksi2 contoh soalan yang dijual. Okep, tak nak komen banyak2.

Sebab Merah kesian kat manusia2 lain yang mungkin berada dalam situasi Merah, meh Merah nak citer serba sedikit tentang soalan2 exam hari tu ek.

1- Mula2 memang ada soalan matematik yang mudah, tapi ada unsur2 berjela-jela di situ. Contohnya dia punya soalan panjang sungguh2. Macam karang nak buat novel. Kena cepat2 fikir ek. Jangan buang masa sebab masa 30 minit, soalan ada 50.

2- Ada soalan tentang pilihanraya. 

3- Banyak giler soalan tentang dasar kerajaan, badan eksekutif, kuasa kerajaan tempatan dan kerajaan negeri, perlembagaan, kuasa sultan, dasar pendidikan negara dan ada masuk sikit tentang undang2 serta mahkamah.

4- Sebab nih exam untuk jawatan di mpsp, ada la 2-3 soalan tentang mpsp. Contohnya soalan tentang penghargaan atau pengiktirafan yang mpsp dapat.

5- Ada jugak soalan pengetahuan am. Contoh : Negeri2 yang ada raja, tapak warisan yang diiktiraf oleh unesco.

6- Ada jugak soalan yang korang kena jawab ya atau tidak. Nih memang soalan yang nak bantu korang sebab ia berkaitan pendapat korang sendiri. Contoh soalan : Saya akan mengambil risiko bagi setiap keputusan yang diambil tanpa meminta pendapat orang lain. 

7- Nih soalan paling sweet. Segitiga ada 3 sisi, oktagon pula ada berapa sisi? Hahahaha, terlebih gula kan soalan nih. Seyes, ramai jugak yang silap jawab soalan ni. 
Jawapan : 8 sisi okep!

Masa menjawab hari tuh, soalan2 lain memang Merah agak yakin. Tapi kan soalan yang bertanda 3 tuh, yang berkaitan dasar2 segala bagai tu memang azab rasa. Ingat2 lupa. Semuanya Merah agak2 jer berdasarkan apa yang Merah belajar pengajian am masa form 6 dulu. Sadis kan.

Sejujurnya Merah harap entry nih dapat bantu korang2 yang tengah meraba-raba dalam gelap sebab tak tahu soalan jenis apa yang korang akan dapat. Yang best tentang exam ni, semuanya soalan objektif. Kalau dah tepu sangat otak tuh, hentam saja la labu!!! Kalau bukan A, mesti B, takpun C atau D.

Okep la. Moga bermanfaat ek. Tata..




Dear you,
I may be thousands of miles away but you're the first thing on my mind.

Hey you,
Your smile is the cutest thing ever!! I'm so, so so, in love with you.


Monday, 16 May 2016

Untuk segalanya


Tuhan,
Untuk segala khilaf
Untuk berjuta-juta ribu kali salah
Untuk dosa2 yang menggunung
Untuk iman yang berkali-kali lemah
Untuk langkah yang sering tergelincir dan terhumban kerna goyah
Dan untuk semua yang noda yang ternoktah  

Ampunkan segala dosa-dosa ku ini.




*Life is tough my darling but so are you*

Sunday, 15 May 2016

Menangis itu HIDUP, ketawa itu HIDUP


Menjadi seorang manusia bermaksud berdepan dengan bermacam-macam emosi yang membuak-buak di dada. Ada hari yang engkau riang gembira dengan senyuman yang boleh sampai ke hujung telinga. Ada hari yang engkau moody tahap nak baham sapa2 yang melintas di depan mata. Dan ada hari yang engkau malas nak buat apa2, hatta nak angkat jari pun rasa payah macam nak putus nyawa.

Okep, nampak dah sikit2 aku nak membebel tentang apa?

Hari ni kita citer sikit2 pasal emosi yang penuh dengan kejutan demi kejutan yer.

Cerita dia macam ni:

Minggu lepas tahap kesihatan aku merosot sangat2. Perkhabaran dari doktor buat aku rasa down ke tahap paling2 bawah sekali. Aku stress. Aku tak boleh nak fikir secara rasional. Paling dasat aku tak jatuhkan walau setitik airmata. Aku tahan sungguh2. 

Balik dari klinik aku mulakan fasa berkurung dalam bilik. Aku tak nak bercakap dengan siapa2 atau berkongsi dengan mana2 manusia. Aku tak buat apa2 dalam bilik. Cuma baring dan paksa diri untuk lelapkan mata. Tapi kan, mata ni memang tak nak berkompromi langsung dengan aku. Tak der sekelumit pun perasaan mengantok! Hampeh!!

Sejujurnya aku memang kecewa sebab terapi2 sebelum nih menunjukkan kesan yang positif. Aku memang usaha sungguh2 nak sembuh. Aku pulun buat itu dan ini sebab aku nak sembuh. Aku nak sihat. Nak jadik normal. Nak sempurna macam manusia2 lain kat keliling aku nih.

Dan aku tak sangka yang rasa down dan kecewa aku tuh boleh buat aku stress tahap tak boleh nak hadam apa yang aku makan. Setiap kali aku makan, aku akan muntah. Aku susah nak tidur malam. Kemuncaknya, aku sakit dan susah nak jalan sebab sendi2 kaki aku macam sedang melancarkan mogok supaya aku tak payah berjalan.

Bila dah macam serabut sangat, aku cuba kongsikan apa yang aku rasa dengan manusia2 selain keluarga aku. Motif? Sebab setiap cerita yang aku kongsikan pasti akan sampai pada Puan Mama. Ohhhhh, tidak!!!! Puan Mama tak boleh tahu semua nih. Tak boleh! Tak boleh!

Aku cuba nak share dengan kawan2 aku. Bila aku dail jer nombor telefon kawan2 aku, aku tekan butang cancel. Ada la dekat 5-6 orang yang aku call kemudian aku cancel. Haru sungguh!!

Korang faham tak bila hati korang mula buat macam2 andaian. Korang takut mengganggu la. Korang takut orang lain terbeban la. Iyer la, orang lain pun banyak masalah. Perlu ka nak serabut dan kusutkan kepala orang lain pulak.

Last2 aku off jer henpon. Malas nak berdunia dengan manusia2 lain. Kalau sebelum ni berkurung dalam bilik sambil bergelap, sekarang dah pandai buka lampu. Sambil pandang2 rak2 buku, tangan mula capai buku2 yang menjana minda sikit. Sebab aku mudah terpujuk jiwanya. Cewahhhh.

Bila dah macam rasional sikit, aku mula keluar bilik, berbual, bergelak, dan bergolek-golek depan tv. Cik Adek mungkin dah faham dengan perangai aku. Dia tak komen apa2 pun. Dia cuma diam jer sebab dia tahu aku jenis tak cerita benda2 yang tak best nih. Hahahahaha.

Kesimpulannya, walaupun terapi aku macam tak positif langsung aku ok jer. Dah cuba dan usaha kan. Kalau Dia dah tetapkan begitu, siapa aku yang nak rasa tak puas hati tak tentu pasal. Aku serahkan takdir aku pada Dia dan aku redha pada segala yang Dia aturkan untuk aku. 

Yang penting jangan putus asa kan. Peace!!!!




LOVE is when you look into someone's eyes and see their ♥heart ♥.

LOVE is when you look into someone's eyes and see everything you need..!!

I just wanna be with you. Thats all!!

Thursday, 5 May 2016

Cara paling berkesan untuk sembuhkan bengkak gusi

Sejak 2-3 hari nih gusi rasa berdenyut-denyut macam kena paku. Sejam sekali terjaga dari tidur sebab sakit. Badan makin panas. Demam agaknya.Tekak sakit. Bersin tak henti2. Batuk pun mai join sekaki. Mungkin nak cukupkan pakej kan!

Serius, sakit2 lain aku memang boleh tahan. Tapi kalau ada kena mengena dengan gusi atau gigi, aku memang angkat bendera putih awal2. Aku tak tahan sakit.

Aku dengan sejarah gigi serta gusi nih memang ngam sungguh2. Tahun nih saja dah 3-4 kali gusi aku bengkak. Setiap kali gusi bengkak aku memang rasa nak hentak kepala kat dinding. Tak pun nak tumbuk pokok pelam depan rumah yang dah bertahun-tahun tak berbuah. Tak pun nak karate jer pagar rumah yang tak salah apa2 pun tuh.

Selalunya gusi bengkak sebab kurang vitamin c ataupun jangkitan sebab plak2 yang ada kat gigi. Aku syak sebab aku kurang vitamin c sebab aku jarang sangat2 makan buah kebelakangan ni. Boleh ker nak cakap aku tak selera nak makan buah? Ker nak cakap aku nih memilih sebab akan makan anggur jer?

Bila dah bengkak camni, semua benda tak menjadi. Nak makan sakit. Nak minum sakit. Nak cakap sakit. Nak batuk sakit. Bersin pun boleh buat aku rasa nak tikam diri dengan pisau sebab sakit. 

Selalunya Puan Mama akan suruh aku kumur2 dengan air garam untuk kurangkan sakit dan surutkan bengkak. Nak lagi mujarab, sapu garam kat kawasan yang bengkak tuh. Aku memang cuba jugak, tapi kesannya lambat walaupun mujarab.

Paling terbaru Encik Adek cadangkan petua yang dia dapat dari kawan. Tahu tak apa? Beli asam boi yang warna merah, letakkan sebiji kat gusi yang bengkak tuh dan hisap sungguh2 dan kuat2.


Aku cuba buat dan aku rasa nak hentak kepala sungguh2 kat semen. Rasa sakit dia macam kena siat2 gusi kau hidup2 tanpa ubat tahan sakit. Masa aku kemam2 asam boi tuh, aku menangis sambil terpekik terlolong tepi dinding. Sakit sungguh2 sampai terketar-ketar kaki tangan aku.

Sebab bengkak gusi kali ni melibatkan banyak tempat iaitu hampir keseluruhan gusi, aku guna hampir 10 biji asam boi. Aku kemam2 kat setiap bahagian gusi yang bengkak tuh sampai asam boi tuh hilang rasa dan warnanya dengan gigih sekali.

Dan berdasarkan pengalaman2 aku, dalam 24 akan datang bengkak ni akan surut sedikit demi sedikit. Insyaallah.

Jadi, korang boleh cuba kaedah ni. Memang mujarab. Sakit memang sakit masa kemam asam tuh, tapi berkesan sungguh2. Bak kata pepatah, berakit rakit ke hulu, berenang renang ke tepian, bersakit sakit dahulu, bersenang senang kemudian. Daebak!!!!

Ok la, nak baring2 dan cuba tidur jap. Banyak dah tenaga yang habis sebab menjerit-jerit tadi. Babai.(*_*)





I Miss You

a little too much
a little too often
and a little bit more

every day


Monday, 25 April 2016

Kisah hujung minggu


Hujung minggu baru2 nih, ada buat makan2 sikit sempena besday dua orang kakak ipar Merah. Cuma selang seminggu jer. Walaupun minggu ni kebetulan ramai tak dapat balik kampung, tapi program tetap berlangsung dengan meriah. 

Ada laksa, kek, ketupat, rendang daging, masak merah ayam dan keropok. Dah macam menu raya dah.

Cik adik gigih gila beli belon. Nak dapatkan mood meriah katanya. Bagi Merah, belon2 tu cuma habuan untuk anak2 saudara Merah yang excited dia tahap tak boleh nak explain dengan kata2. 

Petang tuh bila dah cukup makan, cukup rehat dan cukup serba serbi, semua pakat nak main badminton. Ada yang gigih kayuh basikal Mak Tok. Macam2 gelagat. Yang mengah mestilah mak2 saudara yang susah payah melayan. 

Haishhhhh, semput rasa.

Sekian laporan untuk hujung minggu itu. Terima kasih sebab baca ek. Tq.



truth is, i miss you.
all the time, every second, every minute, every hour, every day.

i heart u