Thursday, 29 August 2013

Dunia oh dunia


Assalamualaikum wbt.

Uhukkkk..Uhukkkkk...Uhukkkk... (Batuk2 jap)

Hehehehehhe, konon2 nak cover line ler dengan alasan batuk dan tak sihat sebagai punca belog nih tak terhupdate. Itu semua adalah DUSTA belaka. Tuan punya tanah jajahan nih sebenarnya banyak sangat benda nak bagi komitmen sampai terpaksa menganaktirikan kalam terchenta nih.

Kalau nak citer tentang busy, semua orang busy, tapi orang2 lain tuh sempat jugak taip 2-3 patah benda kat belog depa. Kalau nak kata tenet problem, tuh memang menipu terang-terangan. Elok jer dok online kat facebook sepanjang hari tanpa sebarang kemelut yang melanda. Ece..cehh..cehhhh. Giler kentang betoi penggunaan ayat Merah sekarang nih. Over gitu..! Mencik..Mencik..!!!

Seyes, bermula dengan serangan dari hacker yang mengocak setting belog Merah nih, Merah dah tak dak mood nak hupdate apa2. Ingat nak tutup jer belog nih sebab Merah rasakan semakin hilang proivasi kat sini. Lama jugak dok fikir2 untuk tutup belog nih. Tup2 kawan Merah dapat kembalikan belog Merah ini seperti sediakala dari hacker yang ntah apa2 tuh. Bila setting dah okey, tuan tanah pulak yang rasa tak berminat nak menghupdate apa2. Hahahahha, patutnya Merah tutup jer belog nih kan daripada terbiar tak terurus.

Dan hari nih tiba2 rasa nak menulis something pulak. Tak pernah2 rajin dan gigih sebegini. Agaknya pagi2 tadi masa bangun tidur kepala Merah terhantuk bucu katil kot. Tuh yang buang tebiat nak hupdate belog tiba2 tuh.

Sekarang nih semua pakat2 dok mengutuk kekejaman yang berlaku kat mesir sana tuh, termasuklah Merah sendiri. Serius, Merah memang tak dapat nak tahan rasa marah + kecewa + geram + sedih bila melihat orang2 awam yang tak berdosa menjadi mangsa pembantaian orang2 yang berkuasa. Rileks jer main tembak2 orang awam tanpa sekelumit rasa berdosa. Dan yang buat Merah rasa lebih marah lagi ialah reaksi dari dunia. Perhhhhhhh, pakat2 rileks tengok kekejaman kat tv sambil dok komen itu dan ini. Agak-agak ler wehhh!!!!

Sememangnya hati mereka2 itu berpaksikan batu dan simen ek? Langsung tak tersentuh atau terdetik elemen2 kemanusiaan pabila dihadapkan dengan realiti yang cukup2 melemaskan mata yang memandang nih.

Tangisan mereka.

Jeritan mereka.

Airmata mereka.

Dan ratusan nyawa yang terkorban itu penuh dengan 1001 cerita. Yang paling membolak-balikkan hati Merah semestinya kanak2 yang menjadi mangsa kekejaman tangan2 yang kononnya gagah perkasa tuh.!

Merah tak mampu tolong apa2. Dan perasaan itu membuatkan Merah rasa nak menyalahkan diri sendiri. Mereka2 itu saudara2 Merah, namun Merah cuma mampu melihat, mendengar dan akhirnya cuma menitiskan airmata. Allah.

Sungguh, walau Merah tak mampu berbuat apa2 Merah masih mampu menolong untuk mendoakan mereka2. Moga Allah swt mempermudahkan segala urusan mereka. Moga dicekalkan hati dan keimanan mereka untuk mereka terus berjuang sehingga ketitisan darah terakhir mereka. Dan buat mereka2 yang kembali ke negeri abadi, semoga tenang nun di 'sana'. Insyaallah.

........................................................................................................................

Hari nih jugak Merah banyak terbaca tentang pemergian insan2 yang terpuji akhlak mereka ke pangkuan Sang Pencipta. Mereka terpilih untuk pulang ke sana dalam usia yang sangat2 muda. Mati itu pasti, namun bersediakah kita untuk melangkah ke alam sana?

Bagi Merah sendiri, perasaan takut itu memanglah sentiasa ada. Merah masih punya banyak dosa. Merah bukanlah manusia terpuji sebaliknya Merah rasakan bahawa diri Merah ini penuh dengan noda dan dosa. Bagaimana Merah ingin kembali ke pangkuan Sang pencipta dengan dosa yang membelenggu diri ini. Ya Allah, bantulah hambaMu ini untuk sentiasa teguh berada di jalanMu ini.

Dan hingga detik ini, masih banyak kekusutan yang tak dapat Merah rungkaikan di sini. Semuanya terlalu peribadi. 

Kehidupan ini sebenarnya singkat cuma. Ianya cuma terpisah oleh suatu garisan cuma. Dan garisan itu pula adalah pemisah di antara kehidupan dan kematian.


......................................................................................................................

Hari nih jugak Merah dengan yakinnya telah memohon untuk menjadi guru pasti tanpa berbincang dengan sesiapa pun. Walaupun belum ada feedback yang positif daripada pihak sana, Insyaallah peluang itu masih ada. Merah memang minat mengajar dan Merah memang sanggup mengetepikan gaji Merah sekarang ini untuk jawatan yang bagi mereka2 yang lain sebagai picisan sahaja.

Doakan Merah berjaya ek. Sekian.




Tuesday, 20 August 2013

kadang2 kita perlu menjadi 'pelupa'


Kadang2 kita perlu menjadi manusia yang 'pelupa'...

Lupa pada siapa yang menyakitimu..
Lupa pada siapa yang membencimu..
Lupa pada siapa yang meninggalkanmu..

Agar kamu tidak bersedih,
Dan mampu meneruskan perjalanan ini tanpa henti kerana mengingati..

Kadang2 kamu perlu lupakannya.
Dan mula menyayangi dirimu sendiri..





Sunday, 18 August 2013

Qunut Nazilah


Maksud Qunut Nazilah

Qunut (قنوت) memilik banyak makna, namun dalam hal ini, yang dimaksud adalah berdoa kala berdiri dalam shalat.

Nazilah (نازلة) artinya: Bencana yang sangat berat. Jamaknya adalah nawazil (نوازل)
Maka, yang dimaksud Qunut Nazilah secara umum adalah doa yang dipanjatkan saat berdiri dalam shalat apabila terjadi bencana bencana besar yang menimpa kaum muslimin secara masal. Seperti adanya pihak yang memerangi kaum muslimin, kelaparan masal, wabah penyakit atau sebagainya.
 
Qunut nazilah merupakan bentuk perhatian dan empati seorang muslim terhadap nasib yang menimpa saudara-saudaranya walau di kejauhan. Yaitu dalam bentuk memanjatkan doa kepada Allah Ta'ala. Di dalamnya terdapat ketergantungan kepada Allah dan persaudaraan terhadap sesama muslim.

Bacaan Qunut merujuk kepada doa yang dibaca di dalam solat pada tempat yang khusus sewaktu berdiri. Qunut Nazilah قنوت نازيله merupakan salah satu daripada tiga jenis qunut yang sunat dibaca mengikut Mazhab Syafii selain qunut dalam Solat Subuh dan qunut pada separuh malam kedua terakhir Ramadan dalam Solat Sunat Witir.

Qunut Nazilah sunat dibacakan ketika umat Islam didatangi bala bencana atau ditimpa musibah seperti peperangan, wabak, kemarau dan sebagainya. Bacaan Qunut Nazilah ini pernah dibacakan oleh Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam ketika kejadian pembunuhan beramai-ramai 60 orang penghafaz al-Quran selama sebulan berdasarkan hadis berikut yang bermaksud:
 
Qunut Nazilah sunah dilakukan apabila ada sebab-sebab yang melatabelakanginya. Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah berkata, "Qunut ini disunahkan ketika terjadi musibah besar. Pendapat ini merupakan pendapat ulama fiqih dari kalangan Ahli Hadits. Hal ini juga dinyatakan para Khulafa Rasyidin." (Majmu Fatawa, 23/108)
“Sesungguhnya Nabi sallallahu`alaihiwasallam telah membaca doa qunut pada waktu selain dari Subuh ketika turunnya sewaktu pembunuhan sahabat-sahabatnya penghafaz-penghafaz al-Quran.”
-Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim-
Tatacara/Perlaksanaan Qunut Nazilah
  • Qunut ini boleh dibacakan pada tiap-tiap sembahyang fardhu jika kedatangan bala atau sebarang cubaan dari Allah SWT.
Dari Abi Hurairah radhiyallahu `anhu beliau berkata: "Demi Allah, sesungguhnya aku akan mendekatkan kamu cara solat Rasulullah S.A.W. Maka Abu Hurairah melakukan qunut pada solat Zuhur, Isyak dan Subuh. Beliau mendoakan kebaikan untuk kaum mukminin dan memintakan laknat ke atas orang-orang kafir".
(Hadis riwayat Imam Bukhari)
Abu Hurairah radhiyallahu `anhu juga meriwayatkan bahawa sesungguhnya Nabi S.A.W tidak membaca qunut melainkan apabila beliau berdoa untuk kebaikan seseorang atau mendoakan kehancuran seseorang. Apabila baginda berkata: "sami'allahu liman hamidah" Baginda berkata “Rabbana lakalhamd dan Baginda S.A.W membaca doa”.
  • Qunut ini dibacakan pada waktu iktidal selepas ruku’ pada rakaat terakhir.
Diceritakan kepada kami Asim berkata, aku bertanya pada Anas bin Malik tentang qunut, lalu dia berkata sememangnya qunut itu ada. Aku berkata samada sebelum rukuk atau selepasnya, Anas berkata selepas rukuk. Aku berkata lagi, sesungguhnya seseorang telah mengkhabarkan kepadaku bahawa engkau memberitahunya sebelum rukuk. Anas berkata dia berdusta, sesungguhnya Rasulullah S.A.W membaca qunut selepas rukuk selama sebulan dan diperlihatkannya ketika mengutus satu kaum yang dikatakan mereka itu baik bacaannya seramai 70 orang kepada kaum musyrikin yang telah melakukan perjanjian dengan Rasulullah S.A.W. 
(mengikut riwayat hadis yang lain, 70 orang al-qura’ yang diutuskan oleh Rasulullah tersebut telah dibunuh). Lalu baginda berqunut selama sebulan mendoakan kecelakaan ke atas mereka.
(Hadis riwayat Imam Bukhari)
  • Sunat ditambah bacaan doa ini selepas bacaan qunut harian.
  • Disunatkan kepada Imam untuk membacanya secara kuat dan diaminkan oleh makmum dalam solat yang berjemaah.
Lafaz dan Maksud Qunut Nazilah
 
 
 
 
Sumber : Qalbi Sakinah
 
 

Friday, 16 August 2013

pray for EGYPT


Assalamualaikum wbt.

Salam pagi jumaat yang penuh dengan barakah dan nikmat yang tak terhingga dari DIA Yang Maha Kuasa. Alhamdulillah.

Kepada sahabat2, kawan2, serta saudara dan saudari yang tersinggah disini, jom kita tadahkan tangan dan kirimkan walau secarik doa untuk saudara2 kita yang sedang digempur disana. Mudah-mudahan saudara2 kita di sana diberikan kekuatan dan ketabahan untuk menempuh segala rintangan yang mendatang.



*SAYA PEDULI, ANDA PULA BAGAIMANA?????


Thursday, 15 August 2013

I'm going to smile


Everyone wants HAPPINESS, no one wants PAIN.
But you can't make a RAINBOW, without a little RAIN.



My smile isn't going to turn into a frown, because whatever you say won't bring me down.


Monday, 12 August 2013

ALLAH tahu hatimu



Hati, jangan kau lekakan jiwa dengan angan-angan sedangkan masih terlalu banyak ilmu perlu jiwa ini raih.

Hati, jangan kau sibukkan dengan mengejar duniawi tapi kejarlah cinta pencipta dunia.

Hati, usah kau risaukan kesunyian kerana pasti akan dipertemukan teman sejati. Bersabarlah,perjalanan masih jauh. Teruskan amalanmu, hentikan angan-anganmu, teruslah berdoa dan berdoalah selalu...."



Saat kau letih & hilang semangat Allah tahu betapa kau telah mencuba sedaya upaya.

Bila tangisanmu berpanjangan & hatimu kedukaan,sedarlah bahawa Allah telah mengira titisan airmata mu.

Bila kau merasa ketinggalan & masa meninggalkanmu,ingatlah bahawa Allah setia disisimu.

Bila tiada yang bererti buatmu & hatimu kecewa serta keliru, ketahuilah bahawa Allah ada jawapannya.

Belajarlah untuk mengukir senyuman tatkala mehnah menyapa hidupmu kerana disebalik semua itu terdapat sebutir mutiara hikmah yang telah disisipkan olehNya kepadamu".



Bukan Allah tak tahu derita hidupmu, 
retaknya hatimu, sengsaranya sukmamu. 
Mungkin itulah yang DIA mahukan 
kerana DIA tahu, 
hati yang sebeginilah selalunya lebih lunak 
dan mudah untuk dekat & akrab antara DIA dan kamu ♥






Monday, 5 August 2013

selamat hari raya aidilfitri


Assalamualaikum wbt.

Ramadhan dah hampir ke penghujungnya. Perasaan jadik sebak tiba2. Sempatkah untuk menikmati ramadhan yang seterusnya? 

Dikesempatan ini, Merah ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR & BATIN. Semoga semua orang selamat pulang ke kampung halaman masing2 ek.




Sunday, 4 August 2013

Don't leave me alone


Thinking you not beside me
It's freak me out

Thinking you not here with me
It's very scary

Thinking if I can't see you again
It's very frighten

So, PLEASE
Don't leave me alone


When I'm alone, I think.

When I think, I remember.

When I remember, I feel pain.

When I feel pain, I cry.

When i cry, I can't stop.

PLEASE DON'T LEAVE ME ALONE..!!!