Wednesday, 3 April 2013

Kerjaya sebagai guru..


Masa zaman kecik2 dulu, Merah suka sangat main cikgu2. Merah akan pura2 pegang buku2 dan menggalas beg tangan milik Puan Mama seperti cikgu2 kat sekolah. Merah akan cuba sedaya upaya untuk memastikan apa yang Merah lakonkan benar2 menyerupai cikgu2 kat sekolah Merah. Dan yang pastinya, Merah tak akan lupa untuk memakai kasut tumit tinggi dan mengenakan lipstik yang terang ala2 cikgu bahasa inggeris Merah sewaktu darjah satu. Kalau sesiapa bertanya tentang cita2 Merah, Merah akan jawab doktor sebagai pilihan Merah. Uitttttt, pelik benor kan. Minat dalam dunia perguruan tetapi memilih kerjaya yang lain. Huhuhuhuhu.


Masuk sekolah menengah pun Merah tetap memilih kerjaya doktor sebagai pilihan. Berada di kelas beraliran sains semasa di tingkatan 4 membuatkan cita2 Merah untuk menjadi seorang doktor semakin terlaksana. Namun setiap kali berada di kelas biologi Merah seolah-olah di bawa ke planet yang asing dan kosong tanpa penghuni. Segala-galanya menjadi terlalu aneh dan pelik bagi Merah. Dan akhirnya Merah sedar suatu perkara, Merah sangat2 tak mampu untuk melihat darah!!!! Fobia!

Semasa mendapat result spm, Merah sengaja mengisi borang untuk melanjutkan pelajaran di maktab perguruan kerana merasakan kerjaya sebagai guru ini sangat2 ohsemm. Merah terpanggil untuk temuduga, namun rezeki tak berpihak kepada Merah. Kalau tak silap Merah, kegagalan Merah di dalam temuduga tersebut disebabkan oleh soalan berkenaan Modal Insan. Serius, Merah memang tak study dan tak prepair apa2 langsung untuk temuduga tuh. Dan kerana itulah Merah tak berjaya di dalam temuduga tersebut.

Sejak hari tuh, Merah agak kecewa kerna Merah memang dah tahu bahawa minat Merah adalah pada bidang pendidikan. Kemudian Merah teruskan langkah dengan berada di tingkatan enam kerana peluang untuk berada di dunia pendidikan lebih cerah sebenarnya. Selepas mendapat keputusan stpm, Merah dipanggil untuk ujian dan seterusnya untuk temuduga bagi membolehkan Merah berada di dunia pendidikan. Sewaktu menunggu keputusan daripada temuduga tersebut, Merah ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran di USM di dalam bidang Sains Sosial dan pengkhususan dalam Kerja Sosial. Merah yang sedikit teruja dengan berita tersebut menerima tawaran tersebut dan dalam masa yang sama masih mengharap untuk terjun ke dunia pendidikan. Dan siapa sangka, setelah Merah menerima tawaran tersebut, Merah tak punya ruang lagi di dalam bidang pendidikan. Rupanya tawaran yang diberikan cuma satu. Dan Merah sangat2 kecewa! Kerna kurang pengetahuan akan sistem ini, Merah telah kehilangan peluang untuk menjadi seorang pendidik!

Bergelar mahasiswa yang berada di dalam bidang yang tak pernah Merah bayangkan ini benar2 menguji hati Merah. Rasa sedih usah ditanya. Ada waktu2 tertentu yang Merah rasakan bahawa Merah begitu marah kerna berada di bidang yang jauh dari kemahuan Merah. Namun, pabila rasa marah itu m,emuncak, Merah bisikkan pada diri.

"Ehhhhh, Merah jangan la sedih tau! Mungkin Allah rencanakan sesuatu yang lebih baik pada masa akan datang. Merah tak tahu kan? Sabar la. Mungkin lepas belajar nanti Merah boleh mintak kpli dan teruskan langkah untuk menjadi seorang guru. Mungkin juga Allah nak gandakan ilmu yang Merah pelajari. Bukan hanya ilmu2 berkenaan pendidikan sahaja tetapi berkenaan kemanusiaan seperti yang Merah sedang pelajari sekarang."

Kadang2 hati Merah terpujuk juga. Namun sewaktu menghampiri tahun2 akhir di universiti, Merah rasakan impian untuk menjadi guru memang tak mungkin menjadi kenyataan. Kpli telah dimansuhkan. Waktu tuh Merah makin marah dengan apa yang jadi. Peluang untuk menjadi seorang guru dah tak ada.

Berbekalkan ijazah yang Merah dapat nih, Merah boleh memohon pekerjaan yang hebat di sektor2 swasta terutamanya. Namun, hati Merah masih kekal di dunia pendidikan. Merah ingin menjadi seorang pendidik. Waktu belajar dulu2, Merah sering terlibat sebagai guru untuk kanak2 orang asli, anak2 yatim atau anak2 yang keciciran di dalam pelajaran. Walaupun penat, namun Merah puas. Merah memang meminati bidang ini. Merah memang suka dengan apa yang Merah lakukan itu. Walaupun terpaksa mengorbankan hari cuti Merah dan tanpa upah waktu itu, Merah sedia melaksanakan tanggungjawab sebagai pendidik. Menjadi guru memang impian Merah. 




Dan di sini Merah sertakan beberapa sebab yang menjadikan kerjaya sebagai guru adalah pilihan.

1) Mintak kerja lain tak dapat. Jadi menjadi guru adalah pilihan kedua kerna
     TERPAKSA
2) Kena paksa dengan family sebab mak dengan abah ialah cikgu
3) Jadi cikgu banyak cuti ooooooo. Nanti senang nak pi makan angin!
4) Kerja mudah. 
5) Balik awal. Paling lewat pun pukul 3 petang.
6) Gaji selalu naik

Kat atas tuh ialah jawapan 90 dari 100 orang yang Merah tanya kenapa mereka memilih untuk menjadi cikgu. Sangat2 klise jawapan mereka okep. Kalau itu yang membuatkan mereka2 menjadi guru dan bukannya Merah yang mendapat title tuh, memang Merah rasa nak sekeh2 jer mereka2 tuh. Tanggungjawab guru sangat2 berat tau! Kalau sekadar nak menyekolahkan budak2 sekarang nih, orang gaji dari Indonesia pun boleh buat semua nih. Tapi tanggungjawab seorang guru ialah memanusiakan budak2 yang dah terlalu lama terbiar. Tugas nih bukan mudah!

Dan kerana itulah Merah nak menjadi seorang guru. Merah pernah menjadi budak2 sebegitu. Merah tahu apa yang mereka rasa dan Merah tahu untuk berkomunikasi dalam bahasa yang tak mungkin difahami manusia2 lain. Merah tak menganggap yang Merah ni bijak pandai, namun Merah yakin akan kemampuan Merah. Kalau di beri peluang, Merah mampu menjadi guru yang baik. Insyuaallah.

Lagi satu, Merah pernah suka dengan seorang lelaki yang bakal menjadi guru suatu ketika dahulu. Kadang2 dia berjaga sampai ke subuh untuk memastikan rancangan mengajarnya untuk keesokan harinya mendatangkan kesan yang positif kepada pelajar-pelajarnya. Kadang2 dia memaksa Merah untuk berfikir sekali dan memberikan idea2 yang bernas untuk rancangan mengajarnya. Jujur Merah cakap, Merah suka untuk tolong berfikir sekali kerna Merah memang minat dengan dunia pendidikan ini. Walaupun manusia2 di luar sana melabelkan kerjaya sebagai guru ini mudah, Merah sebenarnya terkecuali dari menyokong statement itu. Proses memanusiakan seseorang individu sukar sebenarnya. 

Dan bila korang baca statement di atas, jangan pula korang anggap Merah nak jadi guru sebab Merah pernah suka dengan lelaki yang bergelar guru tuh. Kalau rasa nak minta kena cubit dek Merah, silalah cakap macam tuh! Huhuhuhuhu!

Merah memang sangat2 meminati bidang nih. Dulu masa mula2 kerja kat opis nih, Merah rasa kosong sangat sebab kerja kat opis nih memang lari 100% dari minat Merah. Namun Merah tetap bertahan kerna Merah tak nak terlalu memilih kerja. Merah belajar untuk melakukan tugas Merah sebaik mungkin sebab Merah nak pastikan gaji yang Merah dapat tuh 100% halal. Iyer, Merah mengaku yang Merah kadang2 berfacebook atau melayari internet serancak-rancak mungkin di opis sewaktu kerja. Namun, Merah cuma buat semua tuh bila Merah dah siapkan semua kerja. Kerja diutamakan, berfacebook cuma bila berkesempatan.! Huhuhuhu.

Dan sejak sebulan dua nih, rutin kerja Merah agak2 menggembirakan Merah. Merah tak lagi rasa stress melakukan perkara2 yang lari dari minat Merah. Merah masih boleh berdamping dengan kanak2 yang boleh Merah ajarkan pelbagai perkara seperti seorang guru selayaknya. Alhamdulillah, semakin hari Merah semakin rapat dengan anak2 Kak Je dan anak kepada sahabatnya dari restoran sebelah opis nih. Alis Wardina Ng, Daniel Ng, Aishah Qistina dan Haziq sememangnya kanak2 yang cukup Merah sayang. Mereka akan datang ke opis setiap kali rehat untuk berbual dan bernyanyi pelbagai lagu yang Merah download dari youtube. Alhamdulillah, Merah masih boleh menjadi guru di sini!

Sehingga ke hari ini dan selama-lamanya, Merah tak akan berputus asa untuk menjadi seorang guru. Merah akan cuba untuk bergelar sebagai guru. Merah yakin, kalau niat dan keinginan yang kita pasangkan di dalam hati benar2 ikhlas, Allah akan membantu untuk mempermudahkan laluan Merah. Dan suatu hari nanti, Merah yakin bahawa impian Merah untuk meletakkan perkataan cikgu di depan nama Merah akan terlaksana. Insyaallah. korang semua tolong doakan Merah tau! Sekian.







P/s: Kepada pihak kementerian pendidikan, silalah ambil saya untuk menjadi seorang guru. Serius, rugi sangat kalau tak ambil saya! Saya sangat2 berkeyakinan bahawa saya mampu menjadi guru yang terbaek. Sekian, makaseh!






1 comment:

Anonymous said...

try apply sekolah swasta..sy pun xder kpli dpli bgai..tapi sy apply sekolah swasta..tpi skolah swasta selalunya skolah agama la...sy pun xder background skolah agama lngsung..jdi guru akadenik la..sama jer..silibus kpm juga..bdk2 pun amik jgk upsr pmr spm..